Week 8. Isla de Ons, Cies, Bayonne en ik verlaat Spanje

 isla de Ons is ongeveer 10 mijl varen.  De ankerplaats ligt tamelijk vol. Meestal Spaanse boten. Die blijven niet voor de nacht dus het zal straks rustig zijn. 

Ik blaas mijn bijbootje op en maak een ommetje langs de rotsen. Vanavond komt Carolien eten. Een laatste keer want we hebben besloten dat we hier voor even afscheid nemen.  Zij wil hier graag nog even blijven in de rias. Ik heb het hier 10 jaar geleden uitgebreid gezien en wil verder zuidwaarts, vooral naar warmere wateren.

De volgende morgen hangt er verandering in de lucht. Er komt wat wind op. Carolien komt nog even afscheid nemen en paddelt met haar opblaaskajak naar het strand. Ik ga ankerop, net op tijd want op nog geen 5 minuten tijd waait het 20 knopen en meer. Er rolt ook een koude mist binnen en algauw verdwijnt het eiland in een grijze sluier. De wind komt uit het zuiden wat hier nogal ongewoon is. Ik steek 1, 2 reven en dender verder in een opbouwende zee.

Dit gaat niet. Terug naar de onbeschutte ankerplaats, daar heb ik geen zin in.  Ik ga de ria de Pontevedra in en zoek een beschutte ankerplaats aan de zuidkant. Puerto de Bueu. Net voor het strandje valt mijn anker. Het zonnetje schijnt. Het is terug zomer. Een zwarte mistwolk hangt buiten. Isla de Ons is niet te zien.

Ik slaap als een marmot. Schiet wakker als de eerste ferry naar de eilanden volgeladen met toeristen toetert. Het is negen ! Uur.


De zwarte mistwolk is weg. Mijn anker gaat omhoog.  Ik krijg een berichtje van Evelien en Pierre van Exeo dat ze op de ankerplaats van Isla de Cies liggen en tegen de middag naar Bayonne vertrekken. Dit lijkt goed op mijn plannen en ik stuur een berichtje terug dat ik er aan kom.

Isla de Cies. Een leuk weerzien. Ik ga even langszij liggen en even later vertrekken we naar Bayonne.  EXEO neemt de lange weg via de Noord kardinale boei,, Billy kan het weer niet laten en neemt de binnenpas via de rotseen. Alles is uitstekend beboeid dus absoluut geen gevaar.


Bayonne is een mooi stadje . We gaan voor 2 dagen de marina in.  Het is hier een stuk toeristische dan de vorige plaatsen, het toerisme komt niet van de zeilers want die zijn er nog steeds niet in grote getallen. Wat Fransen, hier en daar een Engelsman en een Belg, geen Nederlanders.

We doen boodschappen in de Froiz, eten een ijsje op een terras, doen een bedevaart naar het Mariabeeld dat uitkijkt over de stad, ik weet niet of het in mijn geval nog iets zal uithalen,waar je een mooi uitzicht hebt over het fort en de haven.

Een replica van de Pinta, de boot waarmee Columbus Amerika ontdekte, is te bezichtigen in de haven. Met deze boot  hebben een paar moedige zeevaarders een paar jaar geleden dezelfde tocht gemaakt..... makkelijk was het allerminst ondanks onze moderne technologie.


de laatste dag in Spanje gaan we voor anker. Ik tank diesel om 0800h s morgens....doe nog wat boodschappen en volg Exeo naar de ankerplaats. Mijn tanks waren terug bijna helemaal leeg.... jongens toch, ik heb al een en ander afgemoteurd op deze reis..

De volgende morgen vertrekken we naar Porgtugal. Ik leg alvast mijn Portugese gastenvlag klaar. Plan is naar Povoa de Varzim te zeilen en van daaruit Porto en Viano de Castelo te bezoeken.

We maken er naar goede gewoonte een wedstrijdje van. Het eerste stuk gaat op motor en we blijven op gelijke hoogte. Als er een licht briesje opsteekt wordt op Billy het geheime wapen, de grote genua gehesen. Exeo antwoordt met de blauwe halfwinder. Billy is vlugger en het duurt nog tot 5 mijl voor Povoa , als de wind iets toeneemt, vooraleer de grotere boot begint in te lopen. Billy vaart toch nog als eerste de bekende haven binnen. Veel is er niet veranderd. Dit was het eindpunt van mijn reis in 2009.

Portugal, ik ben er (terug).

Geen opmerkingen: