week 11 de Algarve.... en nu?



Cascais, 8 uur in de morgen, ik ga er van door. Ik ben hier lang genoeg geweest, het weer is goed en ik wil verder. Caroline verwacht bezoek en blijft nog even. Ze wil ook nog naar Lisbon.  Afspraak ergens in het zuiden.

Een mooie zeildag, met ongelooflijk veel dolfijnenbezoek verloopt rustig en tegen 1800h loop ik Sines binnen. Zoals steeds steekt op het laatste moment nog de wind op, ik reef tot op het derde reef en moet aan de wind nog mijn grootzeil lossen. Op de cijfertjes verschijnt heel even 35 knoop. Jagoeienoene! 


Ik besluit voor een nachtje of twee de marina in te gaan. Het is hier niet duur en ik wil wel even een douche. 

S'anderendaags, een fikse wandeling bergop naar het stadje, boodschappen doen in een Sparretje, en we kunnen er weer tegen.


Na mijn laatste stop in Sines rest mij nog Cabo São Vicente te ronden en ik ben er. De Portugese Algarve, toeristenbestemming bij uitstek, trekpleister voor liefhebbers van strandvakanties op ongelooflijk mooie stranden, hopelijk lekker warm water want daar snak ik wel naar, eens te kunnen zwemmen zonder een keteltje warm water bij de hand te hebben.

Het weerbericht ziet er goed uit, ik neem nog een laatste douche, mijn toegangskaart werd reeds gisteren bij de marinero van dienst terug gebracht, eten en water zijn aan boord en weg is Billy. Het is 0700h. We hebben 60 mijl voor de boeg tot Sagres.

Het gaat vlot, een backstagwindje van zo n 12 knopen, eens de zon op is, lekker temperatuurtje.  Er loopt ons een Duitse boot op, Karolina, hij gaat iets vlugger dan mij, heeft de motor bij. Tegen 1100h valt de wind weg. Een grijze wolk hangt voor mij... mist.

Ik neem de fok weg en start de motor. Het zicht wordt steeds slechter. Ik roep de Duitse boot even op de vhf. Zij hebben radar, een Ais tranciever, ik heb enkel  een Ais ontvanger wat inhoudt dat ik enkel de boten die ook uitzenden op mijn scherm zie. Zij zien mij niet, wat in mist natuurlijk niet goed is maar ja, je kunt niet alles hebben he? We blijven in elkaars nabijheid en zullen regelmatig radiocontact houden mochten ze iets in mijn richting zien komen. Dank u zeer... na een uurtje trekt de mist op. Oef. Nog 20 mijl naar de kaap. Even later trekt het terug dicht. Zomer in Portugal? Aiaiai.. 

Ik zie niks en staar mij te pletter tegen de witte muur. Op de Ais zie ik een boot mijn richting uitkomen. We passeren elkaar  op minder dan 200m. Ik heb ze niet gezien. Griezelig.


Twee mijl voor de kaap krijgen we eindelijk wat zicht en warempel wat blauwe lucht. Zou het dan toch waar zijn dat de zomer pas hier begint? Toch heeft de kaap, die ik gezien het kalme weer toch vrij dichtbij rond, nog een verrassing voor mij. Amper een halve mijl  voorbij steekt plots een harde wind op. Van 0 naar 25 knopen in amper een minuut tijd. Ik weet niet waar dit naartoe gaat en strijk haastig het grootzeil. Sagres ligt op 3 mijl. Even later is het terug rustig.



Ik laat mijn anker vallen in 5m water. In deze baai liggen nog drie andere boten, waaronder een Belg die ik ervan verdenk enkel op papier Belg te zijn, een techniek die veel Portugezen hier blijkbaar gebruiken om de torenhoge inschrijftaxen, zelfs op 2dehandsboten te omzeilen. Een praktijk, die naar ik later hoor, niet meer werkt... tsjaa. Europa, toch?



Ik lig hier rustig en maak iets klaar om te eten, niet aan toegekomen vandaag.... slaapwel.

1 opmerking:

Juan Gomez zei

Ik kan nog steeds niet geloven dat ik niet weet waar ik moet beginnen, mijn naam is Juan, ik ben 36 jaar oud ik kreeg de diagnose genitale herpesziekte, ik verloor alle hoop in het leven, maar net als alle andere zocht ik nog steeds naar een genezing zelfs op internet en daar ontmoet ik Dr. Ogala ik kon het eerst niet geloven maar ook mijn schok na enige toediening van zijn kruidengeneesmiddelen ik ben zo blij om te zeggen dat ik nu genezen ben ik moet dit wonderbaarlijke delen ervaring, dus ik zeg tegen alle anderen met genitale herpesziekten, neem voor een beter leven en een beter milieu contact op met Dr ogala via e-mail: ogalasolutiontemple@gmail.com je kunt ook bellen of WhatsApp +2348052394128