Dag 1. Van Zeebrugge naar Dunkerque

Ik heb afgesproken met Kobe Gregoir om een weekje te zeilen, naar waar de wind ons brengt waar dat dan ook moge zijn.  De ganse afgelopen week is het mooi zeilweer, zo'n 3 a 4 Bft uit noordelijke richtingen, zon, aangename temperaturen. De dag van ons vertrek wordt het, je zal nooit anders zien, bewolkt met buien. Het nadeel van een planning op vaste data is dit soms (meestal) zo uitdraait. Maar goed, niks aan te doen en we zullen vertrekken. Morgen wordt het terug beter en de wind blijft in Noordelijke hoeken zitten.
Tegen tienen is Kobe er, afgezet door mama Hilde. Twee !! Rugzakken, slaapzak, trompet, een goed humeur, alles wordt in de voorpiek van de Billy gedeponeerd en weg zijn we.
De wind zit Noord West, recht op de neus om de haven buiten te varen dus. We wachten tot op het laatste moment, een meter of 50 vóór de buitenpieren om het grootzeil te heisen. Twee reven in het zeil, blij dat we ze er op voorhand ingestoken hebben. De fok ligt klaar op het voordek. Er staan witte kopjes, eenmaal buiten geeft  de pas herstelde windmeter 15 a 18 knopen aan. Dat is genoeg. We hebben onze zeilpakken aan. Warm is het niet maar achter het kapje zitten we lekker beschermd. Bestemming voor vanavond is Duinkerke, het buitenland dus al. 38 Miles to go.
Logboek invullen, track wordt ingesteld, AIS werkt.... er zijn weinig zeilboten buiten,
Voor  ons hangt een zwarte wolk.. lang geleden denk ik bij mezelf dat ik nog eens in de regen gezeild heb. Ik ben meestal solo dus kies ik mijn reisdata volgens het weer. Ik ben een schoon weer zeiler geworden...
Even later gaan de hemelsluizen open, gelukkig duurt het niet lang. Mijn kapje is niet meer waterdicht.
Kobe lijkt toch wat last van de hoge deining te hebben. Honger heeft hij niet en als we voor Oostende de Fok laten zakken in een harde bui en hij de vallen moet bedienen, loopt het mis... hij besluit de vissen wat eten te geven. Oef! Nadien gaat het beter. Morgen toch best een pilleke nemen denk ik.



Nieuwpoort schuift voorbij en we moeten nu een koers varen die wat uit de kust loopt om de ondiepten rond de Broers bank te vermijden. Het is laag water en er staat toch wat deining dus daar moeten we niet zijn.  De wind draait naar West...De stroom loopt nu mee en al vlug zijn we in de pas naar Duinkerke. Het klaart wat op en we krijgen warempel de zon te zien. Even later terug regen...  het laatste stuk wordt  nog opkruisen... wat-emmenu?...
Net voor de haveningang wordt de Franse beleefdheidsvlag in het stuurboordwant gehesen. De voorbereidingen starten... fenders uitgangen, op elke hoek een landvast, zeilen opruimen etc...
Een schoon meiske, jobstudentje van de Marina, wijst ons een plaatsje voor de nacht. Ze neemt onze landvasten aan. Helaas trekt ze op het verkeerde moment aan het verkeerde touw, we knallen toch ietwat te hard tegen het ponton... nou ja, geen erg, geen schade en ze kijkt zo beteuterd dat ik er maar niks van zeg....
T'was een pittige tocht. Morgen Boulogne? Nog steeds Noordenwind morgen dus de Billy gaat zuid !
Grtjs van Jean en Kobe... We zijn moe, nemen een doucheke en de trompet en de gitaar blijven in hun tassen.
Tot morgen... 😀



Geen opmerkingen: