Zeebrugge Duinkerke (Fr)

Vrijdag 28 juni,
Zoals beloofd terug een babbeltje over deze eerste zeildag.
Vertrokken in Zeebrugge om 0900h. De wind zit nog steeds noordoost, is enigszins afgenomen maar toch nog steeds een respectabele 5. Windje achter dus als ik Duinkerke als bestemming neem. Reeds in de haven zie ik de witte kopjes op zee en besluit toch wijselijk een rifje te steken.
Eenmaal buiten staat er toch nog steeds een ferme deining. De Fok doet moeilijk op deze achterlijke koers. Staat de ene keer aan bakboord, even later met een luide knal aan stuurboord. Dit is niet goed.
Ik haak mij in in de life line en schuifel naar voor.... op handen en voeten dus.....De spiboom op zijn kortste stand, ophoudertje erop. Vanuit mijn ooghoeken hou ik de koers in de gaten. Het gaat goed, de Navik windvaan kent nog steeds zijn werk, beter dan ik blijkbaar... ophouder zit gedraaid rond de fokkeschoot.. ai ai Dekeyser... begin seizoen-itis ? Kopje erbij houden hรจ , nu zit alles goed, terug naar de kuip, schootjes aanhalen, grotzeiltje staat aan Bb, fok uitgeboomd aan Sb. Zo is het goed.
De boot ligt stabiel, we lopen 7 knopen, 4 Over de grond. Het is straks hoog water, we zitten tegen stroom. Deze namiddag rond  1300h krijgen we hem mee.


Oostende nadert, the "big city"  ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚   de wind doet er nog een schepje bovenop. 2e rif dus. Oef!  We vliegen...... veel tijd en goesting om eten te maken is er niet. Een boterham met Salami dan maar. Ik voel me goed ondanks de deining.
Voor Nieuwpoort moet ik uitwijken voor een groot veld optimisten. Chapeau voor die jonge gastjes in hun kleine bootjes bij deze zeegang.



Verder gaat het. Oploeven richting Trapegeer boei en dan terug naar beneden naar de pas voor Duinkerke. Het laatste stuk doe ik op grootzeil alleen. Ik loop nog steeds 5,5 a 6 knopen. Op de bank staan brekers.
De windvaan stuurt verder, beter dan ik het zou doen. De solo vlag wappert


Om 1730h loop ik de haven binnen.  
K ga goed slapen vannacht.
Morgen Engeland ?
Snuuuuurk  !



Geen opmerkingen: