Duinkerke naar Ramsgate

Zaterdag 29 juli....
Ik ben wakker om 0400h !
Ja slimmeke, nu vertrekken kan toch niet hè, ik kan  mijn "paing francing" pas om 0800h bij  de madammen van het clubhuis gaan ophalen.
"Vous voulez du pain  monsieur?... ok mais n'oubliez pas pour venir le chercher. On est la a HUIT !! heures! .... w..ww.. oui madame, bien sur...."
Ik doe dus nog een dutje en droom over de mooie dingen van het leven.... ahum....
0700h... dat trekt er al wat beter op. Doucheke, bootje aan de kant, grootzeil, reefjes eruit, de wind is "light".
De stroomgegevens eens bekijken voor hier en tot aan de  overkant.... Brexit of niet? Is het nu een uur vroeger of later in Engeland?  Is het GMT, Utc, Bst, .... pffft..
Enfin, t wordt toch acht  uur en mijn brood ligt klaar. Saluut en tot binnen 10 jaar....?? t was warempel idd volgens de computer juist 10 jaar geleden dat ik hier ook was.....amai..
De wind is braafjes gedraaid in de richting van de voorspellingen van de "Sabienen en de Franks"... oost dus, dat is achter..... Het geweld van gisteren is er uit. Ai ai... dat wordt moteur... toch om te beginnen.
Alleez, niet neuten hè....pasje van Duinkerke, bij de tweede rode boei  RECHTSAF en altijd rechtdoor.... kom je in Engeland.
Eerst één , en dan amper 10 minuten later komt terug een kopje koddig juist naast de boot boven water. E zèèhoend (op zen Ostènds.?.... ) Is het dezelfde pipo of een andere... Ik weet het niet. Enfin twee - nul voor de zeehonden is de score. Nog geen dolfijnen gezien.... dat is al een aanzienlijke achterstand om een match te beginnen hè?
Eenmaal op zee, bak ik een eitje met spek....dat moet zo of ge zijt geen echten. Door de resterende deining van gisteren,  is het niet echt comfortabel achter de pan en ik moet naar buiten, een beetje wit rond mijn neus. Ik zet mijn gasvuur uit en het duurt toch een minuut of tien vooraleer ik het aandurf mijn baguette en koekepan met inhoud  tot in de kuip te brengen. Lekker, het smaakt....!
De uren glijden net als het zeewater langs de romp.... (hihi) voorbij. Het is middag, ik kan warempel toch wat zeilen. Vol grootzeil en het geheime wapen voor lichtweer van de Billy. Een code zero achtig ding, grote Genua op een rollertje, bol, groter dan mijn grootzeil...... Een bisjoe voor licht weer maar owee als het begint te waaien...


Tegen zessen passeren we dan toch de groene Goodwin Knoll boei, het onomstotelijke bewijs dat we Ramsgate naderen. Ik herinner me de opluchting van mezelf als achttienjarige toen ik voor het  eerst het kanaal overstak in een wedstrijd dan nog !
... De aanblik van dit groene gedrocht die aangaf dat onze kwelling bijna voorbij was... Het was verschrikkelijk slecht weer geweest tijdens onze eerste oversteek.... wist ik veel.!
Plots een grote vin naast de boot... Een dolfijn...tje alias bruinvis... hij-zij blijft niet maar kom..  2 -1.  Een half uurtje later terug met zijn tweetjes nu, mama dolfijn met jong... yes 3-2  voor de dolfijnen. Mijn dag is goed..
Ch 14 geeft ons toelating de haven binnen te varen. Ch 80 wijst ons een plaatsje toe die ik even later mag afrekenen.... 29 pounds please.... slik... ja maar t'is only for "one!" Night ee,?... jongens toch... 19 euro in Duinkerke en hier?
Morgen de thames monding in... rondje Isle of Sheppey? We zien wel.
Tot snuit,
De kapitein.  Punt!

Geen opmerkingen: