Dinsdag 27 Mei Boulogne Fr - Newhaven UK


De afgesloten haven neemt in mijn dromen buitensporige proporties aan. Een monsterachtige visser met houten been en zwart oogdoek komt aangezwommen en boort gaten in mijn scheepsromp. Zijn satanisch gelach weerklinkt. Het wordt zo erg dat ik er van wakker schiet en niet meer in slaap geraak. Draai, draai, keer, keer…. Daar we gisterenavond de mogelijkheid geopperd hadden eventueel zeer vroeg te vertrekken om de stroom 2 maal mee te hebben tijdens onze oversteek naar de Engelse kust, besluit ik, om 4 uur Dirk te wekken en te vertrekken. Buiten staat de maan helder aan de hemel en er waait een zacht zuidenbriesje. Dus waarom niet ?
Euh … Dirk, Diiirk ! Opstaan , we vertrekken. Wablief ? Je zie gie zot zekerst ? Geen jammeren helpt en tegen de wil van de kapitein mag niet getornd worden op straffe van kielhalen en ander fraais, dus mokkend komt Dirk uit zijn bunk. Even later varen we af. De staalkabel hangt er nog maar is niet aangespannen en we kunnen er overheen varen. Iets verder In de geul echter hangt een mist die met de meter erger wordt. In de binnenhaven zien we geen hand voor ogen en kunnen zelfs de lichten van de uitgang niet zien. De wind zit bovendien West (= de richting die we uitmoeten) . We besluiten toch maar geen risico’s te nemen en om 5 uur kunnen Dirk en ondergetekende terug onder de dekens. Een kort ritje. Het blazoen van de kapitein is een beetje besmeurd… Hum !
Om 08:00h , tweede poging. Op de capitainerie zegt de nitwit van de receptie dat we niet buiten kunnen. Le port est bloquer messieurs… Wij zullen toch een poging doen en zien dat de kabel nog steeds niet aangespannen is. Oef ! We zijn ontsnapt.
Buiten is de zichtbaarheid niet schitterend maar toch een stuk beter als enige uren geleden. Er staat echter geen wind. Motor dus. De paravane wordt uitgezet in een poging een makreeltje te verschalken. Een hoge trage deining komt uit Noordoostelijke richting. Het lijkt hier de oceaan wel. Weldra zitten we in het verkeersscheidingsstelsel en wordt het opletten. De onlangs geinstalleerde AIS ontvanger (Nasa AIS engine) doet zijn werk, een sliert van boten komt er aan, telkens met ongeveer een mijl tussenin. Een eventuele snoodaard op ramkoers laat een alarm afgaan, zelfs nog voor dat hem zien. Een mooi stukje techniek. Echt een aanrader.
Middageten. In een onbewaakt moment gaat de pan met Nasi tegen de vlakte. Shit !. We recupereren zoveel mogelijk en de rest gaat overboord voor de 2 meeuwen die ons reeds van in Boulogne volgen. Njam, njam !
Kort na de middag, we zijn al een twintigtal mijl gevorderd, kan eindelijk de motor uit. Grootzeil en halfwinder geven ons een snelheid van 4kts, 5 over de grond, stroom mee dus. Het tweede gedeelte van het verkeersscheidingsstelsel wordt overgestoken. Nu komen ze allen van rechts, een eindeloze sliert. Containerschepen, Coasters, Tankers….
Een tweede zeilboot komt in het vizier. We lopen op hem in. Haha ! Ook de Engelse kust komt in zicht. De wind gaat op en neer. Het ene moment lopen we meer dan 5 kts, het andere moment gaat de wind er bijna volledig uit en zakt de speed onder de drie. Afhankelijk van het moment wordt de eindbestemming voor vandaag vastgezet op Eastborne, Newhaven of zelfs Brighton. Tegen Negen uur lopen we uiteindelijk in een steeds aanwakkerende wind Newhaven binnen. Het regent. Welkom in Engeland. Uurwerken een uur achteruit.

Woensdag 28 Mei. Newhaven
Stormwaarschuwingen voor deze middag voor de volledige Engelse zuidkust houden ons in de haven. Morgen wordt het hopelijk terug beter. Deze middag gaan we met de bus naar Brighton want hier in Newhaven is weinig te beleven en we willen de plaatselijke schonen op het strand van Brighton wel eens zien.

Wordt vervolgd.....

Dirk en Jean

Geen opmerkingen: