Roerlagers vervangen


Na een valse start op vrijdag 21 maart (storm + 8 Bft) waar we wijselijk besloten toch maar niet op de kar te gaan, brengen de Paasklokken toch enig soelaas. Koud maar de wind is matig. Er worden voor de namiddag terug buien verwacht maar goed...


Rond halftwee gaat de kar omhoog (bedankt Didier om op Pasen toch te komen) Het roer en de oude lagers wordt in een mum van tijd verwijderd. De nieuwe lagers even gepast. Shit ! Toch wat "juustekens" De roeras wordt met wat schuurpapier "opgekuist" in een poging de diameter wat aan te passen. Dit lukt gedeeltelijk. Bovenaan, waar de as al wat uitgesleten is lijkt alles OK. Probleem is de onderste bus op zijn plaats krijgen.


Na heel wat schuursessies lijkt het nu toch te gaan lukken. De bussen worden boven en onderaan op hun plaats in de romp gezet. Het roer wordt van onderaan op zijn plaats geduwd. Geduwd is eigenlijk een understatement. Na heel wat wrikken en met de hulp van een hydraulisch pomje krijgen we de roeras toch zover dat hij bij het wat meer uitgesleten gedeelte netjes op zijn plaats schuift.


Een absoluut spelingvrij roer is het resultaat. (momenteel zelfs nog wat stroef) Verwacht wordt dat dit vlug terug wat zal uitslijten.


Nog even wordt gedacht ook de olie van de keerkoppeling af te laten en de dichtingen van de schroefas te vervangen doch met het slechte weerbericht voor morgen ( terug harde wind) en het reeds ver gevorderde getij, wordt toch besloten terug het water in te gaan.

Missie volbracht maar de volgende keer toch een "ieteke" meer speling voorzien.


Met dank aan Johan en Didier.

Geen opmerkingen: