Werk, werk, werk...nieuwe roerlagers

Reeds enige tijd maak ik mij druk over de ogenschijnlijk steeds toenemende speling in het roer van mijn boot. Neemt deze speling echt toe, of is dit enkel een idee-fixe die tussen mijn oren steeds grotere proporties aanneemt ? Eigenlijk maakt het niet uit of ze nu al dan niet toeneemt; Ze is er en ze is te groot ! De onderkant van het roerblad kan zeker 2 cm heen en weer bewegen.

Studie van een tekening van het roer toont aan dat de lagering op het eerste gezicht nogal rudimentair is. Een tweede, meer diepgaand onderzoek toont aan dat de aluminium roeras eigenlijk gelagerd wordt dmv twee teflon bussen. Eentje bovenaan en eentje onderaan. De twee van een kraagje voorziene bussen zitten zowel bovenaan, als onderaan in een polyesterbuis die tussen romp en kuipvloer gelamineerd is. Het roer is een gebalanceerd vrijhangend exemplaar en de as met daaraan het roerblad, wordt van onderaan ingebracht.


De kraag van de onderste lagerbus vermijdt dat het drijvende (!) roer onderaan tegen de romp schuurt. Boven de bovenste lagerbus zit op de roeras een aluminiumring met een imbusboutje die in een gat in de roeras gedraaid wordt. Dit verhindert dat het roer uit de romp kan vallen. Dit lijkt me zowel een simpele als een goede oplossing. Enig probleem is dat het inoxen imbusboutje (d=8mm) nog nooit los is geweest en dit nu ook niet van plan is. Reeds 14 dagen spuit ik regelmatig kruipolie op en rond de snoodaard doch er lijkt geen beweging in te komen. Uiteindelijk draait de imbus-sleutel gewoon rond in het inmiddels uitgesleten gat. Inox en aluminium is geen goede combinatie in een zilt milieu, dus uitboren wordt de enige oplossing.

Uitboren dus.... Dit gaat goed en even later kan ik het roer mooi enige cm omlaagduwen, nog steeds geborgd met de helmstok uiteraard ! Hahaha ! stel je voor dat je ineens je roer achter de boot ziet wegdrijven!

Alles is nu klaar. Ik ga volgende week op de clubkar om de lagers te verwijderen, op te meten en terug te monteren indien mogelijk. Een vriend van me kan nieuwe exemplaren op zijn werk laten maken. (draaien) Die worden later tijdens een volgende "kar" sessie terug gemonteerd en dan zouden we er weer voor aan aantal jaar tegen moeten kunnen.

Foto's en een verslag van de verdere werken zal volgen...

Jean Dekeyser, SY Billy j.dekeyser@skynet.be

Geen opmerkingen: