Studie van een tekening van het roer toont aan dat de lagering op het eerste gezicht nogal rudimentair is. Een tweede, meer diepgaand onderzoek toont aan dat de aluminium roeras eigenlijk gelagerd wordt dmv twee teflon bussen. Eentje bovenaan en eentje onderaan. De twee van een kraagje voorziene bussen zitten zowel bovenaan, als onderaan in een polyesterbuis die tussen romp en kuipvloer gelamineerd is. Het roer is een gebalanceerd vrijhangend exemplaar en de as met daaraan het roerblad, wordt van onderaan ingebracht.

Uitboren dus.... Dit gaat goed en even later kan ik het roer mooi enige cm omlaagduwen, nog steeds geborgd met de helmstok uiteraard ! Hahaha ! stel je voor dat je ineens je roer achter de boot ziet wegdrijven!
Alles is nu klaar. Ik ga volgende week op de clubkar om de lagers te verwijderen, op te meten en terug te monteren indien mogelijk. Een vriend van me kan nieuwe exemplaren op zijn werk laten maken. (draaien) Die worden later tijdens een volgende "kar" sessie terug gemonteerd en dan zouden we er weer voor aan aantal jaar tegen moeten kunnen.
Foto's en een verslag van de verdere werken zal volgen...
Jean Dekeyser, SY Billy j.dekeyser@skynet.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten