Een HF zender aan boord...

Zoals jullie hier al gelezen hebben gaat de Billy binnenkort op "voyage" Naar de Noordkust van Spanje, wie weet zelfs wel tot in het verre Portugal......of misschien wel nog veel, veel verder. Alhoewel dit alles, een crossing van de Golf van Biskaye niet uitgesloten, overwegend uit kusthoppen van de ene haven naar de andere zal bestaan en een dergelijke HF installatie eigenlijk niet noodzakelijk is, ben ik puur uit interesse toch radioamateur geworden.

Vorige maand dus mijn examen met succes afgelegd bij het BIPT en amper een weekje later reeds mijn Callsign ontvangen. ON3JDK. Spijtig genoeg is dit slechts het eerste gedeelte en plan ik begin april mijn kennis van de radiogolven zodanig aangescherpt te hebben ( ahum) dat ik kan slagen in het Harec examen en dus vanop elke plaats op deze wereld mijn stem de ether kan insturen.

Een zender/ontvanger werd aangeschaft. Tweedehands. Nieuw kosten die dingen mij toch een beetje te veel. Een combinatietoestel HF/VHF/UHF van Yeasu met bijhorende antennetuner (voor HF) . Hiermee heb ik als bonus direct een perfecte backup van mijn Marine -VHF toestel .

Alhoewel dit eigenlijk nog vrij recente toestel niet zo groot is, wordt het toch nog een heksentoer om nog een plaatsje te vinden voor dit kleinood. Op het bord bij de navigatietafel, de meest logische plaats is het nu reeds drummen. Bovendien lijkt het mij dat een zender plaatsen naast mijn andere zeer gevoelige navigatieapparatuur (GPS, AIS etc...) geen goed idee is wat straling en storingsinvloeden betreft.

Een en ander wordt tegen elkaar afgewogen en ik vind een verrekt handig plaatsje in het kleine barkastje in mijn tafel ( zie foto's) waar anders toch maar amper drie flessen in kunnen. Niet dat er zoveel gedronken wordt op de Billy, maar de volledige ruimte onder een van mijn salonbanken is een betere/grotere/koelere plaats om als drankopslagplaats te dienen. (Yes !!) Deze plaats heeft bovendien het voordeel dat alle kabels op een relatief gemakkelijke manier, enerzijds naar de batterij ( 12V voeding via dikke kabels) en naar de te plaatsen antennes achteraan de boot kunnen gerouteerd worden. Ook de laptop staat meestal op deze tafel en zoals je verder kunt lezen zal ook deze een grote rol spelen in het moderne radiogebeuren aan boord.

De benodigde antennes zijn een verhaal op zich. Momenteel staan volgende antennes reeds geinstalleerd:
* Topje van de mast: VHF antenne voor MarineVHF zender/ontvanger
* Achterpreekstoel: VHF antenne voor AIS
* GPS antenne
* Navtex antenne voor weerberichten
* Weathermann Nasa antenne voor o.a. 5 daagse weerberichten.
* In de kajuit: Radio-antennetje voor de autoradio

Daar komen nu nog bij voor de nieuwe transiever:
* Op een surfmastje vastgemaakt op de achterpreekstoel: Procom VHF/UHF antenne (4 m hoog)
* Aan de geisoleerde achterstag: 11 m lang HF antenne met Balun.

Proeven met deze antennes zijn nog steeds aan de gang maar zijn momenteel toch veelbelovend.
Het mag nu wel stoppen want de boot begint wel een beetje op een stekelvarken te lijken met al die uitstaande sprieten

Toepassingen op HF:
* Verbindingen met andere radioamateurs over de ganse wereld.
* Ontvangen van weerkaarten, grib-files en weerberichten van de verschillende bronnen. (Bracknell, DWR, Grib-US etc...)
* Ontvangen en versturen van e-mails (Win-Pack, Airmail etc...)
* Dagelijkse tracking van de positie van de boot tijdens de reis en weergave via een link op Google Earth.(amaai)
* Gebruik van de noodfrequenties mocht dit nodig zijn ( hopelijk niet)

Toepassingen op VHF/UHF:
* Verbindingen met andere radioamateurs wereldwijd via repeaters /Echolink
* Backup van de Marine VHF aan boord
* Backup van het AIS systeem ( via PC)

De laptop aan boord krijgt er dus nog een functie bij. Decoderen van weerkaarten via de geluidskaart, versturen en ontvangen van e-mails, AIS decodering, Echolink etc...

Sommige van deze toepassingen zijn momenteel nog niet operationeel maar toch reeds in een ver gevorderd stadium. Het moeilijkste wordt het e-mail en tracking gedoe. We zien wel. Ik moet ook nog iets te doen hebben op reis tijdens de slecht weer periodes.

Dit artikel wordt nog verdergezet naargelang de toepassingen in dienst komen.....en er iets zinnigs over te vertellen valt.

Radioamateurs, luisteren dus naar signalen van on3jdk/m/m

/m/m=mobile/maritime

.

Geen opmerkingen: