Wifi aan boord

De Billy ligt, ruw geschat toch op zo'n 100 meter van de Wifi antenne van de RYCO. Met de neus naar de tramlijn, bijna op het uiterste puntje van de club, het verst verwijderd van de antenne die zich bevindt op het kot van de havenmeester.

Gratis internet voor de leden is mooi, maar het moet ook werken. Als ik binnen in de boot zit met mijn PC, ontvang ik met de inwendige Wifi antenne van mijn laptop een nogal zwak signaal. Afhankelijk van hoog of laag water, van de schijnbaar willekeurige nukken van de heersende omstandigheden, luchtdruk, vochtigheid of weet ik wat, is de bruikbaarheid; te doen of vlieg je er om de haverklap uit. Trage verbindingen zijn ook één van de minder goede eigenschappen. Ternauwernood bruikbaar dus en ik ben niet de enige klager.

In watersporttijdschriften lees je wel eens iets over het monteren van een uitwendige USB Wifi antenne, al dan niet opgesmukt met een metalen parabooltje erachter, meestal bestaand uit een thuis gepikte frietmand of een overblijfsel van een schuimspaan. Eén en ander wordt in de richting van de zeldantenne gericht en daarmee zou je dan zonder problemen Wifi signalen kunnen ontvangen. Ik heb zelfs verhalen gehoord van mensen die in een baai voor anker lagen en een goede verbinding konden realiseren op 2 à 300 m.

Zoals alle straffe verhalen, geloof ik ze pas als ik het zelf gezien of geprobeerd heb. Aan het werk dus. Het hart van de antenne moet volgens mij bestaan uit een simpele USB Wifi antenne. Werkgever Belgacom verkoopt er eentje voor 34 Euro. Personeelskorting eraf en voor zo'n 29 Euro ben ik al gesteld.

Ik probeer het ding eerst eens thuis en het lijkt in ieder geval te ontvangen. Das ook al iets.
Op een avond wordt de eerste proef "sur site" direct een succes. Eigenlijk is het zo simpel als pompwater. Installeer de software, plug de antenne via een USB kabeltje in Uw PC en hang het antennetje op aan één van de vensters van Uw boot. (bij mij met een stukje klittenband) (zie foto)

Ontvangst: ongelooflijk; zelfs zonder frietmanden of andere exotica. Volle snelheid 54Mbps. (= de linksnelhed tussen de 2 antennes; dit is de max snelheid als ik het goed voor heb)
Een snelheidstest op http://www.mordax/. nl geeft mij een downloadsnelheid van 136kBps (= bytes) dus even omgerekend ongeveer 1200kbps wat toch mooi is.
Probleemloos surfen dus vanaf nu.
Misschien niet te veel reclame voor maken want dit is een gedeelde lijn . Hihi !..

Jean

Technische info:
De gebruikte antenne is van het Merk: NETGEAR en luistert naar de bevallige naam: Wireless G54 USB 2.0 adapter WG111. Te verkrijgen in alle Belgacom teleboetieks ( beetje reclame maken kan nooit kwaad)

Geen opmerkingen: